ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Протокол засідання № 5 20 березня 2013 року 15 год. 00 хв. м. Київ, вул. Садова, 3 а, к. 416 Голова Комітету Жванія Д.В. Секретар Комітету Князевич Р.П. Присутні: члени Комітету: Михайленко О.Д., Новак Н.В., Парасків О.Д., Сиротюк О.М., Бондаренко В.Д., Буховець О.Ю., Гладій В.І., Дудка О.І., Карташов Є.Г., Близнюк А.М., Добкін Д.М., Федорук М.Т. Відсутні:. Кацуба В.М., Кличко В.В., Пехов В.А. Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету: Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти: Гарбуз Ю.П., Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Федоренко Ю.В., старший консультант Маковський О.А. Запрошені: Ємельянова І.І. – перший заступник Міністра юстиції України; Пітцик М.В. – віце-президент з виконавчої роботи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”; Лосєв Д.Ф. – заступник голови Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні; Негра А.П. – Голопристанський міський голова Херсонської області; Гапотченко В.І. – заступник керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України; Кравченко В.В. – директор Центру правової допомоги містам Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”; Тимкович Б.Р. – головний спеціаліст відділу експертизи і аналізу розвитку територій та виборчих прав Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України; Андрійчук Ю.М. – голова секретаріату Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Українська асоціація районних та обласних рад”; Панасюк Д.Т. – заступник керівника виконавчої дирекції Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад”; Бережницький Я.В. – заступник завідувача відділом експертизи і аналізу розвитку територій та виборчих прав Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України; Ковриженко С.Д. – радник з юридичних питань Представництва Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) в Україні; Енніс Д. – голова Представництва Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) в Україні; Сич Л.Д. – перекладач (IFES). ПОРЯДОК ДЕННИЙ Про перейменування сіл Титівка, Холявки, Хомине та Червоний Пахар Ніжинського району Чернігівської області. Про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення. Про призначення позачергових місцевих виборів. Про проект Постанови про призначення позачергових виборів Чернівецького міського голови (реєстр. № 2248, н.д. М.Федорук, М.Бурбак, Р.Ванзуряк, Р.Зелик, П.Петренко). Про проект Постанови про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) (реєстр. № 2348, н.д. О.Медуниця, І.Купрейчик). Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” щодо процедури погодження призначення на посади (реєстр. № 2260, КМУ, М.Я.Азаров). Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо відкритості та гласності органів місцевого самоврядування) (реєстр. № 1149, н.д. Ю.Одарченко). Про проект Закону про внесення змін до статті 46 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо забезпечення прозорості роботи місцевих рад) (реєстр. № 2079, н.д. А.Гриценко). Про перспективні напрямки співпраці Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Верховної Ради України сьомого скликання з Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES) в Україні. Різне. СЛУХАЛИ: Голова Комітету Д.Жванія ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього. Зауважень і пропозицій від членів Комітету не надійшло. Д.Жванія звернув увагу присутніх, що згідно доручення Голови Верховної Ради України В.Рибака Комітету необхідно розглянути питання проведення позачергових місцевих виборів у м. Василькові Київської області, яке вже розглядалося на одному із засідань Комітету, та запропонував включити до проекту порядку денного засідання Комітету питання про проект Постанови про призначення позачергових виборів Васильківського міського голови (місто Васильків Київської області) (реєстр. № 1201-69). Пропозицію підтримано. Голова Комітету Д.Жванія вніс пропозицію присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань: 1. Про проект Постанови про призначення позачергових виборів Васильківського міського голови (місто Васильків Київської області) (реєстр. № 1201-69). 2. Про перейменування сіл Титівка, Холявки, Хомине та Червоний Пахар Ніжинського району Чернігівської області. 3. Про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення. 4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” щодо процедури погодження призначення на посади (реєстр. № 2260, КМУ, М.Я.Азаров). 5. Про призначення позачергових місцевих виборів. 6. Про проект Постанови про призначення позачергових виборів Чернівецького міського голови (реєстр. № 2248, н.д. М.Федорук, М.Бурбак, Р.Ванзуряк, Р.Зелик, П.Петренко). 7. Про проект Постанови про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) (реєстр. № 2348, н.д. О.Медуниця, І.Купрейчик). 8. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо відкритості та гласності органів місцевого самоврядування) (реєстр. № 1149, н.д. Ю.Одарченко). 9. Про проект Закону про внесення змін до статті 46 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо забезпечення прозорості роботи місцевих рад) (реєстр. № 2079, н.д. А.Гриценко). 10. Про перспективні напрямки співпраці Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Верховної Ради України сьомого скликання з Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES) в Україні. УХВАЛИЛИ: 1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 1. СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету Д.Жванії про проект Постанови про призначення позачергових виборів Васильківського міського голови (місто Васильків Київської області) (реєстр. № 1201-69). Доповідач нагадав, що за наслідками розглянуту клопотання Васильківської міської ради про призначення позачергових виборів Васильківського міського голови на засіданні Комітету 26 грудня 2012 року було ухвалене рішення рекомендувати Верховній Раді України призначити такі вибори та подано відповідний проект Постанови з реєстр. № 1201-69 на розгляд парламенту. Під час розгляду питання 20 березня 2013 року на пленарному засіданні Верховної Ради України о 12 год. 15 хв. до Комітету надійшло рішення Васильківського міськрайонного суду Київської області від 5 березня 2013 року у справі № 362/1214/3-а, яким були визнані протиправними дії виконуючого обов’язки Васильківського міського голови Гладкової Т.А. щодо підписання та подання до Верховної Ради України клопотання № 416/09-21 від 19 листопада 2012 року про призначення позачергових виборів Васильківського міського голови Київської області, і визнане нечинним вказане клопотання. Також у ході пленарного засідання Верховна Рада України не визначилася остаточно щодо питання призначення позачергових виборів Васильківського міського голови, хоча позиція Комітету доводилася до відома народних депутатів України. Водночас прозвучали пропозиції, щоб Комітет повторно розглянув зазначене питання, поінформувавши про це Верховну Раду України. Аналогічне доручення надав і Голова Верховної Ради України В.Рибак. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. Народні депутати України – члени Комітету зауважили, що вищезазначеним рішенням Васильківського міськрайонного суду Київської області в абзаці дев’ятому мотивувальної частини було підтверджено факт дострокового припинення повноважень Васильківського міського голови Іващенка С.Г., а саме: «З огляду на рішення №04.05-30-VI тридцятої сесії Васильківської міської ради Київської області від 17 жовтня 2012 року вбачається, що органом місцевого самоврядування припинені повноваження Васильківського міського голови Іващенка С.Г.». Таким чином, передбачені частиною третьою статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та частиною третьою статті 14 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” вимоги щодо призначення позачергових виборів Васильківського міського голови мають на сьогодні таку ж юридичну силу, як і 26 грудня 2012 року, коли Комітет визначився з даного питання. Враховуючи вищесказане, Голова Комітету Д.Жванії запропонував поставити на голосування проект висновку Комітету щодо підтвердження попереднього рішення Комітету від 26 грудня 2012 року. УХВАЛИЛИ: 1. Підтвердити попереднє рішення Комітету від 26 грудня 2012 року (протокол засідання №1), яким було рекомендовано Верховній Раді України призначити позачергові вибори Васильківського міського голови (місто Васильків Київської області), та пропонувати Верховній Раді України підтримати відповідний проект Постанови з реєстр. № 1201-69. 2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 2. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Гладія про перейменування сіл Титівка, Холявки, Хомине та Червоний Пахар Ніжинського району Чернігівської області. Доповідач запропонував для зручності викладу суті питання та наступного прийняття рішень спочатку обговорити та визначитися шляхом голосування щодо перейменування сіл Титівка, Холявки, Хомине, а потім – села Червоний Пахар. Пропозицію підтримано. 2.1 Щодо перейменування сіл Титівка, Холявки, Хомине Ніжинського району Чернігівської області Голова підкомітету В.Гладій зазначив, що з поданням про перейменування сіл Титівка, Холявки та Хомине Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області до парламенту звернулася Чернігівська обласна рада. Відповідне питання підтримано територіальними громадами згаданих сіл на загальних зборах громадян, погоджено згідно із законодавством, розглянуто і схвалено Вертіївською сільською, Ніжинською районною, Чернігівською обласною радами та підтримане Чернігівською обласною державною адміністрацією. Доповідач надав інформацію щодо населених пунктів, їх найменувань в історичному розвитку та наголосив, що Інститут української мови НАН України не підтримує вказані пропозиції з огляду на їх невідповідність правилам української мови. Також він звернув увагу присутніх, що при оформленні офіційних документів для жителів цих населених пунктів (свідоцтв про народження, паспортів громадян України, технічних паспортів на будівлі, державних актів на землю тощо) використовувались назви, які не відповідають офіційному обліку адміністративно-територіальних одиниць Чернігівської області. Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Гладій повідомив, що під час розгляду питання на засіданні підкомітету його члени погодилися з висновками науковців і пропонують Комітету також не підтримувати подання Чернігівської обласної ради щодо перейменування сіл Титівка, Холявки та Хомине Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Не підтримувати подання Чернігівської обласної ради щодо перейменування сіл Титівка, Холявки та Хомине Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області. 2. Рекомендувати Вертіївській сільській раді Ніжинського району в межах компетенції вжити заходів щодо приведення у відповідність з офіційним обліком назви населених пунктів та вирішення пов’язаних із цим питань. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 2.2 Щодо перейменування села Червоний Пахар Вікторівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області Голова підкомітету В.Гладій зазначив, що з поданням про перейменування села Червоний Пахар Вікторівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області на село Степ до парламенту звернулась Чернігівська обласна рада. Відповідне питання підтримане територіальною громадою на загальних зборах громадян, погоджено згідно із законодавством, розглянуто і схвалено Вікторівською сільською, Ніжинською районною, Чернігівською обласною радами та підтримане Чернігівською обласною державною адміністрацією. Доповідач надав інформацію щодо населеного пункту, його найменування в історичному розвитку та наголосив, що Інститут української мови НАН України підтримує ініціативу перейменування села Червоний Пахар на село Степ з огляду на достовірність історичних свідчень Також він звернув увагу присутніх, що при оформленні офіційних документів для жителів цього населеного пункту (свідоцтв про народження, паспортів громадян України, технічних паспортів на будівлі, державних актів на землю тощо) використовувалась назва Степ. Внаслідок цього жителі населеного пункту позбавлені можливості складання цивільно-правових угод, припинена діяльність із приватизації земельних ділянок, оскільки зазначена в документах назва населеного пункту не відповідає офіційному обліку адміністративно-територіальних одиниць Чернігівської області. Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Гладій повідомив, що під час розгляду питання на засіданні підкомітету його члени погодилися з наведеною у наданих матеріалах аргументацією і пропонують Комітету підтримати подання Чернігівської обласної ради щодо перейменування села Червоний Пахар Вікторівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області на село Степ. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Підтримати подання Чернігівської обласної ради щодо перейменування села Червоний Пахар Вікторівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області на село Степ та доручити народним депутатам України – членам Комітету розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про перейменування села Червоний Пахар Ніжинського району Чернігівської області». 2. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої та частини другої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про перейменування села Червоний Пахар Ніжинського району Чернігівської області» прийняти за основу та в цілому. 3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва Гладію В.І. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 13 народних депутатів України, «Проти» – 1 народний депутат України. Рішення прийнято. 3. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Гладія про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення. Доповідач зазначив, що до Верховної Ради України з поданням про віднесення м. Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення звернулась Херсонська обласна рада. Питання погоджено відповідно до законодавства, розглянуто і схвалено Голопристанською міською, Голопристанською районною, Херсонською обласною радами та підтримано Херсонською обласною державною адміністрацією. В.Гладій надав комплексну інформацію щодо соціальних та економічних характеристик м. Гола Пристань та повідомив, що під час розгляду питання на засіданні підкомітету з питань державного будівництва його члени не погодилися з наведеною у наданих матеріалах аргументацією щодо необхідності зміни статусу м.Гола Пристань та рекомендують Комітету не підтримувати відповідне подання. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, А.Негра. Під час обговорення окремі члени Комітету (В.Гладій, А.Близнюк) зазначали, що зміна статусу міста спричинить додаткові бюджетні видатки на створення дублюючих структурних підрозділів органів державної влади, що в свою чергу призведе до зменшення надходжень до районних бюджетів, перерозподілу об’єктів спільної власності територіальних громад відповідних районів. Водночас більшість членів Комітету, а також Голопристанський міський голова А.Негра звертали увагу на позитивні аспекти питання, вказуючи, що віднесення міста до категорії міст обласного значення надасть змогу збільшити надходження до міського бюджету, створити нові робочі місця, тим самим забезпечити фінансову та економічну незалежність, покращити інвестиційний клімат, що в свою чергу сприятиме розширенню діючих та будівництву нових потужностей в основних галузях виробництва міста, розвитку туризму, фестивального руху на Херсонщині. Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Гладій запропонував для розгляду Комітету пропозицію підкомітету – відхилити подання Херсонської обласної ради про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення. Наразі Перший заступник Голови Комітету О.Михайленко та голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташов внесли пропозицію про підтримку подання Херсонської обласної ради про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення. Голова Комітету Д.Жванія в порядку черговості поставив на голосування відповідні пропозиції. УХВАЛИЛИ: 1. Підтримати подання Херсонської обласної ради щодо віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення та доручити народним депутатам України – членам Комітету розробити та внести на розгляд Верховної Ради України відповідний проект Постанови Верховної Ради України. 2. Рекомендувати Верховній Раді України підтримати подання Херсонської обласної ради щодо віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення, прийнявши за основу та в цілому відповідний проект Постанови Верховної Ради України. 3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва Гладію В.І. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 10 народних депутатів України, «Утрималися» – 4 народних депутати України. Рішення прийнято. 4. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади О.Буховця про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” щодо процедури погодження призначення на посади (реєстр. № 2260, КМУ, М.Я.Азаров). Доповідач зазначив, що законопроект з реєстр. №2260, як вказано у пояснювальній записці, розроблено з метою забезпечення узгодження положень законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про Кабінет Міністрів України», «Про центральні органи виконавчої влади» та на виконання Указу Президента України від 16 квітня 2010 року № 542 «Про деякі питання забезпечення здійснення повноважень місцевими державними адміністраціями» щодо необхідності погодження з головами місцевих державних адміністрацій призначення на посади керівників територіальних органів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій та передбачення повноважень Уряду встановлювати процедуру погодження призначення на посади керівників підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. Він також надав коротку характеристику положенням поданого урядом документу. О.Буховець ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке наводить значну кількість зауважень і пропозицій до законопроекту та вважає, що він потребує суттєвого доопрацювання. Доповідач поінформував, що на засіданні підкомітету з питань органів виконавчої влади не було досягнуто однозначної точки зору щодо підтримки того чи іншого проекту висновку Комітету. Зважаючи на цю обставину, підкомітет запропонував членам Комітету визначити свою позицію безпосередньо за наслідками обговорення питання на засіданні Комітету. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, Ємельянова І.І. Члени Комітету звертали увагу, що пропоновані зміни статті 31 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» носять технічний характер, удосконалюючи повноту викладу норм у цьому Законі та фактично дублюючи раніше прийняті положення Закону України «Про центральні органи виконавчої влади». При цьому додаткових повноважень місцеві державні адміністрації не набувають. Натомість зміни до частини другої статті 36 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» позбавляють голів місцевих державних адміністрацій повноважень погоджувати звільнення керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, яке вони мали з часу прийняття Закону України «Про місцеві державні адміністрації» у 1999 році. Таким чином, законопроект реально звужує повноваження місцевих державних адміністрацій. Разом із тим, до позитивних аспектів поданого документу можна віднести намагання закласти підґрунтя для розробки Кабінетом Міністрів України порядку погодження призначень, що дозволить унормувати реалізацію відповідних повноважень місцевих державних адміністрацій. Голова Комітету Д.Жванія звернувся до членів Комітету з пропозицією підтримати прийняття законопроекту за основу з тим, щоб доопрацювати його текст безпосередньо у Комітеті при підготовці до другого читання. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» щодо процедури погодження призначення на посади (реєстр. № 2260), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу. 2. Доручити виступити зі співдоповіддю на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду зазначеного питання народному депутату України, голові підкомітету з питань органів виконавчої вади О.Буховцю. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 9 народних депутатів України, «Утрималися» – 4 народних депутати України, «Проти» – 1 народний депутат України. Рішення прийнято. 5. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про призначення позачергових місцевих виборів. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. Доповідач поінформував присутніх про зміст підготовлених матеріалів щодо питання призначення позачергових місцевих виборів та запропонований підкомітетом проект рішення Комітету, в якому Верховній Раді України рекомендується призначити позачергові місцеві вибори на неділю 2 червня 2013 року. Загалом на розгляд подається 16 проектів постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів у зв’язку з достроковим припиненням повноважень сільських, селищних, міських голів, а саме: 10 – за зверненнями з особистими заявами до відповідних рад про складення ними повноважень голови, 5 – у зв’язку зі смертю, 1 – у зв’язку з судовим розглядом. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Катеринівського сільського голови (Катеринівська сільська рада Великолепетиського району Херсонської області), Голубівського сільського голови (Голубівська сільська рада Калинівського району Вінницької області), Староковрайського сільського голови (Староковрайська сільська рада Чорнобаївського району Черкаської області), Міняйлівського сільського голови (Міняйлівська сільська рада Саратського району Одеської області), Новоскоморохівського сільського голови (Новоскоморохівська сільська рада Галицького району Івано-Франківської області), Міньківського сільського голови (Міньківська сільська рада Артемівського району Донецької області), Гончарівського сільського голови (Гончарівська сільська рада Сватівського району Луганської області), Тереблеченського сільського голови (Тереблеченська сільська рада Глибоцького району Чернівецької області), Забуянського сільського голови (Забуянська сільська рада Макарівського району Київської області), Привільненського сільського голови (Привільненська сільська рада Вільнянського району Запорізької області), Приютівського селищного голови (Приютівська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області). Фащівського селищного голови (Фащівська селищна рада Перевальського району Луганської області), Сімеїзького селищного голови (Сімеїзька селищна рада Ялтинської міської ради Автономної Республіки Крим), Христинівського міського голови (Христинівська міська рада Христинівського району Черкаської області), Херсонського міського голови (місто Херсон Херсонської області), Миколаївського селищного голови (місто Миколаїв Миколаївської області) на неділю 2 червня 2013 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України. 2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренку. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 6. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про проект Постанови про призначення позачергових виборів Чернівецького міського голови (реєстр. № 2248, н.д. М.Федорук, М.Бурбак, Р.Ванзуряк, Р.Зелик, П.Петренко). Доповідач поінформував, що даним проектом Постанови пропонується призначити позачергові вибори Чернівецького міського голови на неділю 2 червня 2013 року. Він зауважив, що на чергових виборах до органів місцевого самоврядування 31 жовтня 2010 року Чернівецьким міським головою був обраний Федорук Микола Трохимович, повноваження якого були достроково припинені 31 березня 2011 року за рішенням Чернівецької міської ради VІ скликання, внаслідок чого міська рада порушила перед Верховною Радою України питання про призначення позачергових виборів Чернівецького міського голови. Верховна Рада України шостого скликання за період своєї каденції не ухвалила рішення щодо призначення позачергових виборів Чернівецького міського голови. Станом на березень 2013 року відповідно до статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” повноваження Чернівецького міського голови здійснює секретар Чернівецької міської ради. Доповідач вказав, що Комітет Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України, проаналізувавши даний проект Постанови на відповідність оформлення та реєстрації вимогам Регламенту Верховної Ради України, у своєму висновку зазначив, що згідно з частиною першою статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до поданого проекту Постанови суб’єкти права законодавчої ініціативи зобов’язані додати фінансово-економічні обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). Також В.Бондаренко зазначив, що відповідно до частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів, тому, враховуючи дані обставини, пропонується змінити дату призначення цих виборів на неділю 16 червня 2013 року. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови про призначення позачергових виборів Чернівецького міського голови (реєстр. № 2248), поданий народними депутатами України М.Федоруком, М.Бурбаком, Р.Ванзуряком, Р.Зеликом та П.Петренком, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому, запропонувавши змінити дату призначення цих виборів на неділю 16 червня 2013 року. 2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренку. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 7. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про проект Постанови про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) (реєстр. № 2348, н.д. О.Медуниця, І.Купрейчик). Доповідач поінформував, що суб’єкти права законодавчої ініціативи даним проектом Постанови пропонують призначити позачергові вибори Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) на 21 квітня 2013 року. В.Бондаренко вказав, що на чергових виборах до органів місцевого самоврядування 31 жовтня 2010 року Охтирським міським головою був обраний Касьяненко Олег Володимирович. 15 квітня 2011 року Касьяненко О.В. звернувся з особистою заявою до Охтирської міської ради про складання ним повноважень міського голови за власним бажанням, внаслідок чого Охтирська міська рада порушила перед Верховною Радою України питання про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови. Верховна Рада України шостого скликання за період своєї каденції не ухвалила рішення щодо призначення позачергових виборів Охтирського міського голови. Станом на березень 2013 року відповідно до статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” повноваження Охтирського міського голови здійснює секретар Охтирської міської ради. Він також зазначив, що відповідно до частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів, тому, враховуючи дані обставини, пропонується змінити дату призначення цих виборів на неділю 16 червня 2013 року. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) (реєстр. № 2348), поданий народними депутатами України О.Медуницею та І.Купрейчик, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому, запропонувавши змінити дату призначення цих виборів на неділю 16 червня 2013 року. 2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренку. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 8. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташова про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо відкритості та гласності органів місцевого самоврядування) (реєстр. № 1149, н.д. Ю.Одарченко). Доповідач зазначив, що законопроект з реєстр. №1149, як вказано у пояснювальній записці, направлений на встановлення практичного порядку застосування принципів гласності та відкритості у роботі органів місцевого самоврядування. Він надав коротку характеристику завданням та основним положенням поданого документу. Є.Карташов ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке висловлює низку зауважень до законопроекту та пропонує за результатами розгляду у першому читанні його відхилити. Доповідач запропонував розглянути проект висновку Комітету, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування, в якому підтримується законодавча ініціатива Ю.Одарченка. Водночас він підкреслив, що в ході опрацювання законопроекту до другого читання Комітет внесе необхідні поправки і пропозиції, які дозволять гармонійно поєднати відкритість і гласність з однієї сторони та унеможливлять безпідставне втручання у роботу місцевих рад та зниження її ефективності з іншої. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, В.Кравченко. Голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташов запропонував проект висновку Комітету за наслідками розгляду у першому читанні прийняти даний законопроект за основу. Водночас, Директор Центру правової допомоги містам Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України” В.Кравченко зазначив, що деякі положення законопроекту не можуть бути реалізовані на практиці. У більшості місцевих рад відсутні приміщення, здатні забезпечити можливість бути присутніми на засіданнях рад всіх бажаючих. Тому законодавче закріплення такого права може призвести до блокування роботи місцевих рад, що, в свою чергу, може призвести до порушення прав та інтересів всієї територіальної громади. Крім того, Закон України “Про доступ до публічної інформації” вже забезпечив право кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб‘єктів власних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховій Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо відкритості та гласності органів місцевого самоврядування) (реєстр. № 1149), за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та доручити Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання. 2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України - голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Карташова Є.Г. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 9. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Карташова Є.Г. про проект Закону про внесення змін до статті 46 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо забезпечення прозорості роботи місцевих рад) (реєстр. № 2079, н.д. А.Гриценко). Доповідач зазначив, що законопроект з реєстр. №2079, як вказано у пояснювальній записці, розроблено з метою усунення закладеного в Законі України “Про місцеве самоврядування в Україні” механізму систематичних порушень конституційних принципів відкритості, прозорості та гласності роботи місцевих рад, недопущення загрози приховування від громадськості незаконних рішень виборних органів місцевого самоврядування, посилення громадського контролю за діяльністю депутатів місцевих рад та сільськими, селищними, міськими головами. Є.Карташов ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке висловлює низку зауважень до пропонованих законопроектом змін як концептуального, так і юридично-технічного характеру та пропонує за результатами розгляду у першому читанні повернути його суб‘єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Доповідач запропонував розглянути проект висновку Комітету, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування, в якому законодавчу ініціативу А.Гриценка пропонується відхилити. Це не слід пов’язувати із проголошеними у законопроекті цілями регулювання, а з попередньою підтримкою аналогічного за суттю законопроекту Ю.Одарченка, оскільки категорії відкритості і гласності діяльності органу місцевого самоврядування фактично співпадають з категорією прозорості. Враховуючи вищесказане, голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташов запропонував проект висновку Комітету за наслідками розгляду у першому читанні даний законопроект доцільно відхилити. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, В.Кравченко. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховій Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до статті 46 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо забезпечення прозорості роботи місцевих рад) (реєстр. № 2079) за наслідками розгляду у першому читанні відхилити. 2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 10. СЛУХАЛИ: інформацію представників Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) в Україні про перспективні напрямки співпраці з Комітетом Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, Д.Енніс, Д.Ковриженко. Девід Енніс зазначив, що представництво IFES працює в Україні вже два роки і намагається зробити свій внесок у діалог щодо реформи виборчих законів. Він вказав, що організація здійснює таку роботу у багатьох країнах, що нею вироблені партійно-неорієнтовані техніка та підходи. Представник IFES запропонував допомогу Комітетові у проведенні досліджень, консультацій щодо міжнародних стандартів виборчого законодавства. Члени Комітету подякували за пропозицію, оскільки така допомога може бути корисною Комітетові. Вони зазначили, що Комітет відкритий до роботи, тому що якісне виборче законодавство, яке відповідає міжнародним стандартам – одна з запорук побудови дійсно демократичної європейської держави. Важливим питанням на сьогодні лишається й розвиток законодавства про референдуми: місцевий та всеукраїнський, оскільки це також необхідно для інтегрування України в Європу. Члени Комітету зазначали, що в Україні протягом років незалежності з політичних мотивів відбувалася часта зміна виборчої системи і на парламентських, і на місцевих виборах. Правила, за якими формується парламент і місцеві ради безпосередньо впливають на якість та ефективність їх роботи. Надзвичайно актуальним на сьогодні є питання вдосконалення закону про місцеві вибори, потребує на сьогодні вдосконалення і закон про президентські вибори. Голова Комітету наголосив, що Комітет може стати платформою для обговорення проектів законодавчих актів, проведення відкритих дискусій, круглих столів з метою зміцнення виборчих процесів в Україні, буде залучати до роботи фахівців, представників громадськості, експертів. Важливо, щоб усі авторитетні міжнародні інституції мали можливість впливати на ці процеси, висловлювати свою точку зору, брати участь в ухваленні рішень. |
Протокол №5 від 20.03.13р.
Опубліковано 03 грудня 2014, о 14:30
Ще за розділом
03 грудня 2014 16:09
03 грудня 2014 14:38
03 грудня 2014 14:37
03 грудня 2014 14:36
03 грудня 2014 14:36
03 грудня 2014 14:34
03 грудня 2014 14:33
03 грудня 2014 14:32
03 грудня 2014 14:30
03 грудня 2014 14:29